Allergiprøver

Allergi mistanke ved kroniske kløetilstande (pruitus) hos hunde og katte kan undersøges ved indsendelse af en blodprøve til enten Vet Med Lab eller Vet Allergy.
I klinikken anbefales Vetallergy Aalborg, som drives af Christian Pedersen, tidligere Aalborg Dyrehospital, som har haft med hudlidelser at gøre igennem 25-30 år.
Ved undersøgelsen i klinikken er det vigtigt at udelukke parasitter som lopper og flåter som årsag, og at behandling imod disse overholdes som produkterne foreskriver. Ved kroniske loppeproblemer kan der udskrives receptpligtige loppemidler i svære tilfælde. Herefter kan der efterbehandles med f.eks. Advantage. Recept udskrivning af Bravecto tabletter til 3 mdr. behandling af hunde eller Seresto halsbånd til 8 mdr. behandling af Hunde og Katte er startet i 2014-2015.

Fodring og pasning af såvel hund og kat gennemgåes også altid, da der ofte ses fodermiddel allergi (ca. 1 ud af 3 hunde ) sammen med anden allergi.Desværre kan der ikke med sikkerhed testes for fodermiddelallergi ved blodprøver, men kun ved fodringsforsøg. I afsnittet under foder omtales diæter fra Hills, Prescription Diet, henholdsvis DD samt ZD foder, hvor der forebygges for protein alllergi. Desuden er indholdet af essentielle fedtsyrer højt i disse fodertyper, kulhydrater oftest fra ris, og råvare kvaliteten samt renheden i fremstillingen er meget høj.

Tidsbestilling

Hverdage ml 8-10 samt 13-16

E Mail: mail@sulsteddyreklinik.dk. Vagtdyrlæge oplyses Tlf. svarer.

Der kan Screenes for allergi, og ved positiv screening testes der profiler enten Indendørs eller Udendørs allergi (træer/græsser) eller kombinations profil (Nordisk Panel/Pollen panel). Således bestemmes specifikke allergener (hvilke stoffer dyret reagerer overfor) samt evt. bestilles medicin til at behandle dyret med. I klinikken redegøres der for laboratorieudgifterne inden indsendelse.
En såkaldt Hyposensibilisering er injektioner foretaget af ejeren selv (eller evt. dyrlægen) over min. 24 - 48 uger. Behandlingen minder om sukkersyge behandling, og der foretages injektioner med meget tynde kanyler under huden. Langt de fleste hunde/katte vil tolerere dette uden de store problemer.

En medicinsk behandling med steroider/binyrebarkhormon/prednisolon i tabletform bruges ofte i forsøget på at kontrollere kløen og pruitus tilstanden, hvor hunden/katten bider sig i poter, klør sig i ører, lyske, øvrige krop samt haleområdet.Dosis reguleres til mindst mulige niveau som er tåleligt for dyret, og der behandles samtidigt for sekundære infektioner, og undersøges for andre hudparasitter, hvis dette er under mistanke.

Hudpatienter med kløeadfærd (pruitus adfærd) er meget ofte kroniske, og der kommer ofte tilbagefald hvis man ikke er meget omhyggelig med alle de ovenstående tiltag. Vær tålmodig med dyret, med dig selv og med dyrlægen, og husk at allergier påvirker mange hunde&katte, og at det meget ofte er arvelige egenskaber.
Shampovask med medicinske shampoer fra klinikken anbefales varmt, trods det store arbejde, og kan bruges med 1 - 2 ugers interval med godt resultat for de fleste hudpatienter.

Hvis dyret er under behandling med allergimedicin eller steroider er det vigtigt at huske på at mere alvorlige diagnoser som Skab(Ræveskab), Demodex (Hårsækmider) og Staph. Aureus (Bakterielle) hudinfektioner kan være mindre synlige i starten end de ellers ville være. Derfor anbefales også generelt lave doser af denne medicin, og det er ndvendigt med kontrol i konsultationen før fornyet udskrivelse/recept af medicinen.

Tidsbestilling: hverdage mellem kl. 8-10 samt 13-16